donderdag 21 september
10:20 Koolmijnkaai 30 1080 BXL
iMAL is een plek voor artistieke praktijken rond creatief en kritisch gebruik van nieuwe technologieën. iMAL brengt daarvoor een community van kunstenaars, denkers, makers en burgers samen uit binnen en buitenland in een geheel vernieuwde infrastructuur en met een focus op onderzoek, productie en presentatie.
THE ARTWORK AS A LIVING SYSTEM verbindt een traditioneel onderwerp - kunst en natuur - met de meest innovatieve artistieke technieken die worden toegepast in virtuele, voelende, interactieve projecten. De gepresenteerde werken bieden een intieme en tastbare benadering van concepten als kwantumfysica, de theorie van complexe systemen, genetica, moleculaire nanowetenschap of kunstmatig leven.
Christa Sommerer & Laurent Mignonneau zijn internationaal erkende pioniers van interactieve kunst. Sinds het begin van de jaren 90 moedigen hun immersieve installaties ons aan om natuurlijke omgevingen te verkennen en ermee te interageren en om deel te nemen aan de gelijktijdige transformatie ervan in de digitale ruimte. Planten, water en licht worden gevoelige interfaces waarmee het publiek virtuele omgevingen kan creëren en zich ermee kan verbinden.
12:00 Werfstraat 13 1000 BXL
⒜⒭⒢⒪⒮ maakt tentoonstellingen en programma's, distribueert audiovisuele werken en bouwt, beheert en ontsluit een prominente collectie van kunstenaarfilms en -video's. We hebben ook een unieke mediatheek met een ruime selectie van publicaties en de audiovisuele werken van de collectie, die zowel voor professionals als het algemene publiek toegankelijk is. Daarnaast ontwikkelen we originele onderzoeksprojecten met betrekking tot vooraanstaande hiaten in de kunstgeschiedenis en de relatie ervan tot cultuur en maatschappij.
C0N10UR en argos presenteren Small Acts of Violence. Je wordt uitgenodigd om door een laag landschap van gebroken keramieken vazen, desintegrerende collages en bakstenen muren te wandelen. In de zitruimte wacht je tot een zorgzame gids je welkom heet in een stoffen cocon. In het hart van de tentoonstelling kan je het immersieve Cinematic Virtual Reality-werk van kunstenaar Aay Liparoto ervaren.
𝕒𝕣𝕘𝕠𝕤 stelt voor From Signal To Decay: Volume 4, de Britse componist en audiovisuele kunstenaar Trevor Mathison’s eerste solo tentoonstelling in België.
Voor 𝕒𝕣𝕘𝕠𝕤 presenteert Mathison een unieke configuratie van voornamelijk nieuwe werken, uitgevoerd in verschillende media. In de tentoonstelling focust hij zich op de manier waarop geluid zich door de ruimte beweegt en achtereenvolgens uiteenvalt, terwijl hij aan dit proces verschillende sociaal-politieke en aan de locatie specifieke lagen toevoegt.
14:30 Rue Isidoor Teirlinckstraat 65, 1080 Bxl
Harlan Levey Projects (HLP) werd in 2013 opgericht door Wing Lam Kwok en Harlan Levey in Brussel, België. Aanvankelijk was het een projectruimte voor sociale dialoog en interdisciplinair overleg, maar HLP richtte zich vooral op samenwerking en ondersteuning van ambitieuze en innovatieve artistieke praktijken. De galerie werkt nauw samen met een kleine groep kunstenaars en neigt naar verhalend, conceptueel en vaak op onderzoek gebaseerd werk, dat verschillende sociale, wetenschappelijke en technologische fenomenen verkent. In 2021 opende de galerie een nieuwe locatie (HLP 1080) met meer dan 250 m2 tentoonstellingsruimte, studio's voor kunstenaars en opslagruimte. In deze nieuwe ruimte worden maximaal 5 tentoonstellingen per jaar gehouden, waarbij een langzame aanpak wordt gehanteerd en meer tijd voor reflectie wordt geboden. Naast de tentoonstellingen op beide locaties in Brussel, zet HLP zich in voor het creëren en overdragen van kennis door een openbaar programma te produceren met educatieve activiteiten, zoals residenties, lezingen en workshops.
A Thousand Pictures of Nothing is Emmanuel Van der Auwera's derde solotentoonstelling in de galerij. Het reflecteert op een wereld die rationaliteit, rede en fysieke realiteit lijkt te verwerpen voor technologische mythes, emotionele politiek en door samenzweringen beheerste stellingen. Van der Auwera blijft de impact van automatisering, beeldcirculatie en digitale cultuur onderzoeken en en bewandelt de grens tussen het digitale en het analoge. Hij is minder geïnteresseerd in wetenschappelijke beloften dan in de impact ervan op de menselijke conditie, geestelijk welzijn en tegenstrijdigheden in de perceptie van mogelijkheden voor een betere wereld. De werken in de tentoonstelling scrollen door prangende sociale onderwerpen en belangrijke gebeurtenissen en gebruiken zowel opkomende als traditionele technologieën om de invloed van media, regulering en radicale meningsvorming in het post-truth tijdperk te onderzoeken. Hiertoe behoren VideoSculptures, een film geconstrueerd met AI-tools, en een selectie van 'Mementos' die een aanvulling vormen op zijn veelgeprezen serie en unieke samenwerking met technici van een Belgische krantenfabriek. De archeologie van massamedia en documentaire benaderingen binnen een generatieve digitale ruimte verbinden de verschillende productiewijzen.